Drømmen som gikk i oppfyllelse

Skrevet av Ida Kristin Vollum - 12. november 2015 - Kategori: Reiseblogg

Hvem kunne vite at det var sommeren 2015 at jeg skulle få oppleve en av mine store drømmer, drømmen om å oppleve Lofoten? I dette blogginnlegget tar jeg deg med på reisen som førte meg dit…

Lite ante jeg at jeg skulle bli fotograf når jeg tok utdanning som sosionom og havnet i en jobb som Flyktningkonsulent i 1998. Fotografering var et ukjent fenomen for meg inntil jeg våren 2003 fikk låne et kamera, noe som skulle vise seg å bli starten på en ny karriere. Høsten 2007 dro jeg til Oslo og tok utdannelse innenfor foto, og hipp hurra for det. Så da jeg for alvor begynte å praktisere fotograferingen, vel og merke på Vestlandet, skjønte jeg at det var maritimt blod i årene mine. Det var de falleferdige sjøhusene, fiskebåtene, de små detaljene som beskrev det levde livet ved kysten, havet og været som alltid tiltrakk oppmerksomheten min. Når jeg fikk se bilder fra vakre Lofoten, skjønte jeg at dette var mitt mekka og en plass jeg måtte besøke. Men det skulle gå mange år før drømmen ble virkelig.

Sammen med Tove Virata Bråthen begynte jeg i 2012 å arrangere grunnkurs i fotografering, først på Haugalandet og deretter på Jæren. Da ideen om å arrangere fotokurs i Lofoten streifet meg, begynte vi begge å skjønne at det var noe vi måtte få til. Både Instagram og Google ble flittig brukt i leting etter et egnet sted å arrangere fotokurs og samtidig omgi oss med maritime fotomotiver. Valget falt på fiskeværet Henningsvær, med Henningsvær Rorbuer som base for kurs og overnatting.

Vi kunne ikke funnet et bedre sted enn Henningsvær. Det var akkurat passe stort med små gater og koselige caféer og restauranter. Her var også en butikk og en båthavn, for ikke å snakke om all fisken som hang til tørk. Det var ikke vanskelig å la seg fascinere av alle de små detaljene som fortalte om fiskeværets levde liv. Det mest magiske var naturen med sine storslåtte fjell som stupte ned i havet og ble omkranset av et fantastisk fotolys.

Jeg er utrolig takknemlig for at jeg fikk noen dager for meg selv i forkant av fotokurset vi arrangerte i juni 2015. Den følelsen av å gå på oppdagelsesferd alene med fotoapparatet på et nytt sted, men likevel kjenne seg hjemme. Ubeskrivelige øyeblikk av lykke.

Fotokurset var både for nybegynnere og for viderekomne. Den første kursdagen var felles for alle og det var gøy å se iveren blant de 15 deltakerne. De neste to kursdagene ble gruppa delt i to der noen fikk grunnleggende teknisk opplæring mens de viderekomne fikk kreative oppgaver å jobbe med. Innimellom hadde vi felles utflukter og sosiale aktiviteter. Den siste dagen var satt av til felles utflukt, noe som også ble en suksess både med tanke på været og stedene vi valgte. Responsen på kurset var bare positiv og det var litt vemodig for mange at eventyret var over for denne gang.

Heldigvis var ikke eventyret over for min del. Jeg skulle få se enda mer av Lofoten og bli enda mer forelsket i dette landskapet og denne kystkulturen. Vi dro videre sørover og besøkte flere perler langs kysten helt til vi kom til fiskeværet Å. Her ble vi boende noen dager før vi valgte å dra opp til Henningsvær igjen og ta et siste farvel med det som ble mitt første møte med den store drømmen min. Takk Henningsvær og takk Lofoten for at drømmen min ble til virkelighet, en drøm jeg vil oppleve igjen og igjen.

Om du er interessert i å kombinere fotokurs med fotografering i Lofoten, sjekk ut våre kurs sommeren 2016 i Lofoten ved å klikke her.

Drømmer du også om Lofoten, eller har du en annen drøm? Skriv gjerne om det i kommentarfeltet.

Stikkord: drøm, fotokurs, fotolys, kystkultur, Lofoten,

Vestfoto AS - Sevlandsvegen 80, 4275 Sævelandsvik | T: 905 45 559 | post@vestfoto.no

© Alle fotografier og tekster på dette nettstedet er beskyttet etter åndsverkloven - Nettsiden driftes av: ZOCIAL

Gå til facebook siden vår Personvern